I, the city

Screening of videoworks from Iasi and the region (1994-2024) in the frame of Museum of Real Estate Development

The Museum of Real Estate Development invited us to imagine ourselves in the future, in a museum space where the public can see the material traces of real estate development from the beginning of the third millennium in several cities of the world. This exercise of imagination (the detachment from the present) aimed to allow us a critical position towards the phenomenon studied as part of contemporary capitalism. Real estate development was not seen as a finished process, but as an all-pervasive phenomenon that continued to be perpetuated and reinvented, and the cutting of spatio-temporal manifestations of this process turned them into targets of the social-political-cultural critique.
Such moments of attempted critique are also represented by the selected video materials that were produced during the last 3 decades (1994-2024) in Iasi or in the region.
At one level of analysis – that was many times erroneously identified as the city – we can observe in these video productions how the political-economic and social transformations of the last 3 decades have often become objects of artistic and intellectual critical reflection. At different levels of analysis, during the same period of time, we also uncritically experienced paradigmatic shifts in the domain of cultural production itself, the purpose of which was constantly recalibrated aiming to the emergence and solidification of individual subjectivities that speak for and on behalf of the entire society.
Curated by Florin Bobu & Livia Pancu

Eu, orașul

Screening of videoworks from Iasi and the region (1994-2024) în cadrul Museum of Real Estate Development.
Museum of Real Estate Development ne-a invitat să ne imaginăm în viitor, într-un spațiu muzeal în care publicul să poată vedea urmele materiale ale dezvoltării imobiliare de la începutul mileniului al treilea din mai multe orașe ale lumii. Acest exercițiu de imaginație (detașarea de prezent) urmarea a ne permite o poziție critică față de fenomenul studiat ca parte a capitalismului contemporan. Dezvoltarea imobiliară nu era privită ca un proces încheiat, ci ca un fenomen omniprezent care se perpetua și se reinventa continuu, iar decuparea unor manifestări spațio-temporale ale acestui proces le transforma pe acestea din urmă în ținte ale criticii socio-politico-culturale.
Asemenea momente de încercare critică sunt reprezentate și de materialele video selectate care au fost realizate în ultimele 3 decenii (1994-2024) în Iași sau în regiune.
La un anumit nivel de analiză – deseori greșit identificat ca fiind orașul – putem observa în aceste producții video cum transformările politico-economice și sociale din ultimele 3 decenii deveneau, nu de puține ori, obiectul reflecției critice artistice și intelectuale. La alte niveluri de analiză, pe durata aceleiași perioade de timp, am experimentat în mod necritic schimbări paradigmatice în domeniului producției culturale însăși, a cărui scop a fost recalibrat constant în vederea apariției și solidificării unui subiect politic ce vorbește pentru, și în numele întregii societăți.
Curatoriat de Florin Bobu & Livia Pancu

Section I (projection)(1):

Matei Bejenaru, Alexandru cel Bun, 1994-2003, 10 min. 16 sec, 2003
Dan Acostioaei & Dragos Alexandrescu, Bahlui by Night, 12 min 20 sec, 2004
Andreea Faciu, Touching the City no. 1 (Iasi, RO) 13 min 25 sec, 2007/2008
Dan Acostioaei, Reconstruction Scapes, 14 min 50 sec, 2008
Cezar Lăzărescu, ȚESĂTURA IAȘI, 00:59, 2012
Vladimir Us, Marșul (The March), 4 min. 29 sec, 2012
Tranzit.ro/ Iași, Prosper Center AW16, 8 min. 26 sec, 2016
Cezar Lăzărescu, ȚESĂTURA IAȘI vs. LIDL, 01:01, 2017
s.a.b.a (Silvia Amancei & Bogdan Armanu) Video Monuments, part 1 (Mitrita & Silvia sr.), documentary, 21 min. 01 sec., 2018
s.a.b.a (Silvia Amancei & Bogdan Armanu) Video Monuments, part 2 (Doru), documentary, 15 min. 30 sec., 2018
Andrei Timofte, Arhitectură-mobilă (Fluid Architecture), 10 min 25 sec., 2019
Andreea Cioară, LC Waikiki, 2 min 17 sec, 2019
Sit Vertical (Livia Pancu & Florin Bobu), Silk District, 4 min 14 sec, 2021
Cătălin Gheorghe, Fragmente dintr-o plimbare pe timp. O plimbare publică cu Florin Bobu și Cătălin Gheorghe, 7 min 14 sec., 2021
Sarah Muscalu, Monument pentru memoria viitoare II, 5 min 29 sec, 2023
Drazen Crnomat, Kiew, video, 1 min. 29 sec., 2024

(1)All videoworks’ descriptions belong to the artists themselves if not otherwise indicated.
Dacă nu există alte mențiuni, toate descrierile lucrărilor video aparțin artiștilor.

Section II (archive)

Silvia Amancei & Bogdan Armanu, Reheating the industry in transition, 14 min 54 sec., 2012
Oberliht Association (Vladimir Us, Ina Ivanceanu, Vahe Budumyan, Gaëlle Mege), Chisinau Civic Center – beyond the red lines, video documentation, 55 min 23 sec, 2013-2014
Florin Bobu Vacanțe exotice în inima orașului(Exotic Holidays in the Heart of the City), video, 25 min 29 sec, 2016
Andrea Faciu, Touching the City no.3 (Limerick, IE), 28 min. 00 sec, 2009/2010
Andrea Faciu, Touching the City no.2 (Firenze, IT), 25 min. 00 sec, 2007/2010

Section I (projection)(1):

Matei Bejenaru, Alexandru cel Bun, 1994-2003, 10 min. 16 sec, 2003
Dan Acostioaei, Dragos Alexandrescu, Bahlui by Night, 2 min, 2004
Dan Acostioaei, Reconstruction Scapes, 14 min 50 sec, 2005
Andreea Faciu, Touching the City no. 1 (Iasi, RO) 13 min 25 sec, 2007/2008
Cezar Lăzărescu, ȚESĂTURA IAȘI, 00:59, 2012
Vladimir Us, Marșul (The March), 4 min. 29 sec, 2012
Tranzit.ro/ Iași, Prosper Center AW16, 8 min. 26 sec, 2016
Cezar Lăzărescu, ȚESĂTURA IAȘI vs. LIDL, 01:01, 2017
s.a.b.a (Silvia Amancei & Bogdan Armanu) Video Monuments, part 1 (Mitriță & Silvia sr.), documentary, 21 min. 01 sec., 2018
s.a.b.a (Silvia Amancei & Bogdan Armanu) Video Monuments, part 2 (Doru), documentary, 15 min. 30 sec., 2018
Andrei Timofte, Arhitectură-mobilă (Fluid Architecture), 10 min 25 sec., 2019
Andreea Cioară, LC Waikiki, 2 min 17 sec, 2019
Sit Vertical (Livia Pancu & Florin Bobu), Silk District, 4 min 14 sec, 2021
Cătălin Gheorghe, Fragmente dintr-o plimbare pe timp. O plimbare publică cu Florin Bobu și Cătălin Gheorghe, video, 7 min., 14 sec., 2021
Sarah Muscalu, Monument pentru memoria viitoare II, 5 min 29 sec, 2023
Drazen Crnomat, Kiew, video, 1 min. 29 sec., 2024

(1) Dacă nu există alte mențiuni, toate descrierile lucrărilor video aparțin artiștilor.

Section II (archive)

Silvia Amancei & Bogdan Armanu, Reheating the industry in transition, 14 min 54 sec., 2012
Oberliht Association (Vladimir Us, Ina Ivanceanu, Vahe Budumyan, Gaëlle Mege), Chisinau Civic Center – beyond the red lines, video documentation, 55 min 23 sec, 2013-2014
Florin Bobu Vacanțe exotice în inima orașului(Exotic Holidays in the Heart of the City), video, 25 min 29 sec, 2016
Andrea Faciu, Touching the City no.3 (Limerick, IE), 28 min. 00 sec, 2009/2010
Andrea Faciu, Touching the City no.2 (Firenze, IT), 25 min. 00 sec, 2007/2010

Matei Bejenaru, Alexandru cel Bun, 1994-2003, 10 min. 16 sec, 2003

The video is a documentation of a performance organized in a workers district in Iasi, Romania in 1994. Ten years after I documented the changes in the public spaces of the neighborhood…

Dan Acostioaei, Dragos Alexandrescu, Bahlui by Night, 12 min 40 sec, 2004

„Bahlui by Night” is an ironical analysis of the city outskirts. The night frames of the only river crossing the city of Iasi create a metaphysical atmosphere, transforming the gray reality one perceives at daytime into an almost unreal world.

Andreea Faciu, Touching the City, No. 1 (Iasi, RO), 13 min 25 sec, 2007

We know what it’s like to caress or hit a person, an animal, a specific object. But what is it like to caress or love a city?

Dan Acostioaei, Reconstructionscapes, 14 min 50 sec, 2008

Reconstructionscapes is a collection of images of all the construction sites in the area of Iasi, Romania. The video emphasizes, on the one hand, the psychedelic absurdity of the post-communist Iasi “architectural style”, and on the other hand, the contradiction between the luxurious pretenses of the owners and the rudimentary means of construction. The film has an abstract visual character. The images I present emphasize abstraction rather than the narrative, and in the end, I try to discover how the identity of Romanians is transformed and recreated – hence the name “Reconstruction Scapes” – through the built landscape, through the urban landscape. [1]

Cezar Lăzărescu, Țesătura Iași, 00:59, 2012

The film is a sequence of images captured from my car between 2010 and 2012. They show the stages of demolition of some halls of the “TESSATURA” factory established in 1902 under the name Leo Geller et Co., nationalized in 1948 under the name of the Țesătura Iași State Enterprise, becomes S.C. IAȘITEX S.A. in 1990 and it is privatized in 2003.

Vladimir Us, The March, 4 min. 29 sec, 2012

In 2012, the Communist Party of the Republic of Moldova and the Unionist Platform Action 2012 each organized a march on Ștefan cel Mare Boulevard in Chisinau. In the video, these two actions merge into one, “swallowing each other”.

tranzit.ro/ Iași, Prosper Center AW16, 8 min. 26 sec, 2016

Iași is a Romanian city formerly known for its textile industry. The 1990’s marked the fall of a socialist type economy in Romania and determined the profound transformation/alteration of the local infrastructure. Most factories have disappeared or have been privatized, consequently leading to an atomized invisible industry ruled by the market economy, where all individuals, communities or professionals are altered to meet its needs. Practicalities related to the specificity of producing a small fashion collection (human resources, timing, technological process, efficiency and costs control) may draw a map of the contemporary resources in Iași, a map that embarked us on processes of negotiating outside all existing industries or domains protocols.

Cezar Lăzărescu, Țesătura Iași vs. Lidl, 01:01, 2017

The film shows in a loop an image of a wall of some halls, later demolished, part of the “ȚESĂTURA” factory (© Florin Bobu) and an image of a LIDL supermarket built on that site (© Cezar Lăzărescu). The photographs are taken from the same angle.

s.a.b.a (Silvia Amancei & Bogdan Armanu) Video Monuments, part 1 (Mitrita & Silvia sr.), documentary, 21 min. 01 sec., 2018

This first chapter of “Video Monuments” documentary trilogy is focusing on the life stories of Mitrita & Silvia sr., Silvia’s parents. The video presents a net of events that illustrate the first generation of Romanian communist breed workers. Their passion and professionalism toward work have been betrayed by the economic shortages of 80’s and the barbaric capitalist turn of the 90’s and 2000’s.

s.a.b.a (Silvia Amancei & Bogdan Armanu) Video Monuments, part 2 (Doru), documentary, 15 min. 30 sec., 2018

The second chapter of “Video Monuments” documentary trilogy is focusing on the life stories of Doru, Bogdan’s father, mapping through these subjective lenses the path of social and economic strategies in Romanian. Stories about smuggling and entrepreneurial attempts cast a prototype of capitalist persona starting with the late 70’s throughout the transition years of the 90’s.

Andrei Timofte, Arhitectură-mobilă (Fluid Architecture), 10 min 25 sec., 2019

The video footage documents the recent development of urban space and the effects of suburbanization in Iași. The target of the project was to follow the changes and contradictions of unequal urban development and to discover the extensive link between the flow of global capital and the production of the local politics of space.
The project aimed to establish close links between housing architecture, interior design and the local real estate market. By means specific to the documentary essay, these fields were associated and described on the basis of the membership of the tenants of some common social groups, defined by the field of intangible work in which they work. At the same time, in this social connection I’ve followed to articulate the economic relations through studies on the forms of language adopted by the project developers.

Andreea Cioară, LC Waikiki, 2 min 17 sec, 2019/2024

Two different readings of the same video material. In 2019, when she produced this video, Andreea was working on her dissertation, and the opening of the store was seen from the perspective of the young artist and the future producer of culture. In 2024, from her position of an unskilled worker entering her work shift, the image of the opened shop evokes the anxiety of already being late for work. (Florin Bobu)

Sit Vertical (Livia Pancu & Florin Bobu), Silk District, 4 min 14 sec, 2021

Taking on the name of a future real estate development in Iasi, Silk District (2021) records the demolition of a socialist administrative building belonging to the former silk factory. Simultaneously, the video also hints to our own position as artists and cultural producers, extracting (symbolic) capital out of the socialist political project side by side with the real estate developers.

Cătălin Gheorghe, Fragmente dintr-o plimbare pe timp. O plimbare publică cu Florin Bobu și Cătălin Gheorghe, video, 7 min., 14 sec., 2021

Fragments from a walk through time. A public walk with Florin Bobu and Cătălin Gheorghe imagine a walk through the city of Iași in 1989, in order to meet the collective of architects of ICPROM Iași (Institutul de Cercetare și Proiectare Moldova/ Moldova Research and Design Institute). The film features a series of architectural and urbanism projects and proposals for the major public squares of Iasi realized by the city’s architects in the second half of the 60s and the beginning of the 70s, “as if” they had finally been really realized. The illustrations on which the work is based are presented with the kind permission of Habitat Proiect, from whose archive they belong.

Sarah Muscalu, Monument pentru memoria viitoare II, 5 min 29 sec, 2023

The artistic project On Photography: Monument for future memory, in which photos, video and objects are structured, is a reflexive and self-referential approach, being the result of an artistic research on the photographic medium, observed both by reference to this historical and technological, as well as and to its definitions and specificity.

Drazen Crnomat, Kiew, video, 1 min. 29 sec., 2024

People here [in former Yugoslavia] count time before and after the war; in Ukraine they have before the war, not yet after. For after they or we are not prepared.

Matei Bejenaru, Alexandru cel Bun, 1994-2003, 10 min. 16 sec, 2003

Lucrarea video reprezintă documentația unui performance organizat într-un cartier muncitoresc din Iași, România în 1994. Zece ani mai târziu, am documentat schimbările spațiilor publice din cartier…

Dan Acostioaei, Dragos Alexandrescu, Bahlui by Night, 12 min 40 sec, 2004

„Bahlui by Night” este o analiză ironică a suburbiilor orașului. Imaginile nocturne ale singurului râu care travesează Iașiul crează o atmosferă metafizică, transformând realitatea gri pe care o poate percepe privitorul în timpul zilei, într-o lume aproape ireală.

Andreea Faciu, Touching the City, No. 1 (Iasi, RO), 13 min 25 sec, 2007

Știm cum este să mângâiem sau să lovim un om, un animal, un obiect anume. Dar cum este să mângâi sau să lovești un oraș?

Dan Acostioaei, Reconstructionscapes, 14 min 50 sec, 2008

„Reconstructionscapes” (Peisaje ale reconstrucției) este o colecţie de imagini a tuturor şantierelor de construcţie din zona Iaşiului. Videoul accentuează, pe de o parte, absurditatea psihedelică a stilului arhitectural post-comunist, pe de altă parte, contradicţia dintre pretenţia de lux al proprietarilor şi mijloacele rudimentare de construcţie. Filmul are un caracter vizual abstract. Imaginile pe care le prezint frizează mai degrabă abstracţia decât narativul, ia r în final, încerc să descopăr cum se transformă şi cum se recreează – de aici şi numele de “Reconstructionscapes” – identitatea românilor prin peisajul construit, prin peisajul urban.

Cezar Lăzărescu, Țesătura Iași, 00:59, 2012

Filmul este o derulare a imaginilor surprinse din mașină între 2010 și 2012, imagini care arată stadiile demolării unor hale ale fabricii „ȚESĂTURA” înființată în 1902 sub denumirea Leo Geller et Co., naționalizată în 1948 sub numele de Întreprinderea de Stat Țesătura Iași, ce devine S.C IAȘITEX S.A. în 1990, iar în 2003 este privatizată.

Vladimir Us, The March, 4 min. 29 sec, 2012

În 2012 Partidul Comunist din Republica Moldova și Platforma Unionistă Acțiunea 2012 au organizat cîte un marș pe bulevardul Ștefan cel Mare din Chișinău. În lucrare, aceste două acțiuni sînt comasate într-una singură, “înghițindu-se una pe alta”.

tranzit.ro/ Iași, Prosper Center AW16, 8 min. 26 sec, 2016

Iași este un oraș din România cunoscut anterior pentru industria sa textilă. Anii 1990 au marcat căderea economiei de tip socialist în România și au determinat transformarea/alterarea profundă a infrastructurii locale. Majoritatea fabricilor au dispărut sau au fost privatizate, producând în consecință la o industrie atomizată, invizibilă, guvernată de economia de piață, în care toți indivizii, comunitățile sau profesioniștii sunt modificați pentru a-i satisface nevoile. Necesitățile legate de specificul producției unei mici colecții de modă (resurse umane, calendar, proces tehnologic, eficiență și control al costurilor) pot trasa o hartă a resurselor contemporane din Iași, o hartă care ne-a condus către procese de negociere în afara tuturor protocoalelor existente din domeniu.

Cezar Lăzărescu, Țesătura Iași vs. Lidl, 01:01, 2017

Filmul prezintă în buclă o imagine cu un zid al unor hale, ulterior demolate, ale fabricii „ȚESĂTURA” (© Florin Bobu) și o imagine cu un supermarket LIDL construit pe acel amplasament (© Cezar Lăzărescu). Imaginile sunt surprinse din același loc.

s.a.b.a (Silvia Amancei & Bogdan Armanu) Video Monuments, part 1 (Mitrita & Silvia sr.), documentary, 21 min. 01 sec., 2018

Acest prim capitol al trilogiei documentare „Monumente video” se concentrează pe poveștile de viață ale lui Mitrita & Silvia sr., părinții Silviei. Lucrarea video prezintă o rețea de evenimente care ilustrează prima generație de muncitori comuniști români. Pasiunea și profesionalismul lor față de muncă au fost trădate de penuria economică din anii 80 și de turna capitalistă barbară din anii 90 și 2000.
s.a.b.a (Silvia Amancei & Bogdan Armanu) Video Monuments, part 2 (Doru), documentary, 15 min. 30 sec., 2018
Al doilea capitol al trilogiei documentare „Monumente video” se concentrează pe poveștile de viață ale lui Doru, tatăl lui Bogdan, trasând prin aceste lentile subiective calea strategiilor sociale și economice în România. Poveștile despre contrabandă și încercări antreprenoriale au prezentat un prototip de personaj capitalist ce se conturează la sfârșitul anilor 70 și continua în anii de tranziție ai anilor 90.

Andrei Timofte, Arhitectură-mobilă (Fluid Architecture), 10 min 25 sec., 2019

Cadrele video documentează dezvoltarea recentă a spațiului urban și efectele suburbanizării în Iași. Obiectivul proiectului a fost să urmărească schimbările și contradicțiile dezvoltării urbane inegale și să descopere legătura extinsă dintre fluxul de capital global și producerea politicii locale a spațiului. Proiectul și-a propus să stabilească legături intempestive între arhitectura locuințelor, designul interior și piața imobiliară locală. Prin mijloace specifice eseului documentar, aceste domenii au fost asociate și descrise pe baza apartenenței chiriașilor unor grupuri sociale comune, definite de domeniul muncii intangibile în care aceștia activează. În același timp, în această legătură socială am urmărit să articulez relațiile economice prin studii asupra formelor de limbaj adoptate de dezvoltatorii proiectelor imobiliare.

Andreea Cioară, LC Waikiki, 2 min 17 sec, 2019/2024

Două lecturi diferite ale aceluiași material video. În 2019, când a produs acest video, Andreea lucra la lucrarea sa de dizertație, iar deschiderea magazinului era privită din perspectiva tânărului artist și viitorului producător de cultură. În 2024, din poziția sa de muncitor necalificat care intră în tură, imaginea magazinului deschis trezește anxietatea faptului de a fi întârziat deja la muncă. (Florin Bobu)

Sit Vertical (Livia Pancu & Florin Bobu), Silk District, 4 min 14 sec, 2021

Preluând numele unei viitoare dezvoltări imobiliare din Iași, Silk District (2021) înregistrează demolarea unei clădiri administrative socialiste aparținând fostei fabrici de mătase. În același timp, lucrarea video indică și propria noastră poziție, aceea de producători culturali, ce extrag capital (simbolic) din proiectul politic socialist cot la cot cu dezvoltatorii imobiliari.

Cătălin Gheorghe, Fragmente dintr-o plimbare pe timp. O plimbare publică cu Florin Bobu și Cătălin Gheorghe, video, 7 min., 14 sec., 2021

Fragmente dintr-o plimbare pe timp. O plimbare publică cu Florin Bobu și Cătălin Gheorghe imaginează o plimbare prin orașul Iașiul anului 1989, pentru a întâlni colectivul de arhitecți ai ICPROM Iași (Institutul de Cercetare și Proiectare Moldova). Filmul prezintă o serie de propuneri de proiecte de arhitectură și urbanism pentru cele mai importante piețe publice din Iași, realizate de arhitecții orașului, în cea de-a doua jumătate a anilor ‘60 și începutul anilor ‘70, „ca și cum” acestea ar fi fost, în cele din urmă, cu adevărat realizate. Ilustrațiile pe care se bazează lucrarea sunt prezentate cu bunăvoința Habitat Proiect, din a cărei arhivă provin.

Sarah Muscalu, Monument pentru memoria viitoare II, 5 min 29 sec, 2023

Proiectul artistic On Photography: Monument for future memory, în care sunt structurate o serie de fotografii, video și obiecte – este o abordare reflexivă și autoreferențială. Aceasta este rezultatul unei cercetări artistice asupra mediului fotografic, observat prin referire istorică și tehnologică, precum și din perspectiva diferitelor definiții și specificităților.

Drazen Crnomat, Kiew, video, 1 min. 29 sec., 2024

Oamenii aici [în fosta Iugoslavie] măsoară timpul prin înainte și după război; în Ucraina există înainte de război, dar deocamdată nu și după. Pentru după, ei sau noi, nu sunt, nu suntem pregătiți.

MUZEUL DEZVOLTĂRII IMOBILIARE

+ SCREENING

+ EXHIBITION

+ ASSEMBLY

+ PROPAGANDA TOURS

The main partner of tranzit.ro is the ERSTE Foundation.

This is a cultural project co-financed by the Administration of the National Cultural Fund. (AFCN). This project does not necessarily represent the position of The Administration of the National Cultural Fund. AFCN is not responsible for the content of the project or how project results can be used. These are entirely the responsibility of the beneficiary of the funding.

Partenerul principal al tranzit.ro este Fundația ERSTE.

Acesta este un proiect cultural cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. (AFCN). Acest proiect nu reprezintă neapărat poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă pentru conținutul proiectului sau pentru modul în care rezultatele proiectului pot fi utilizate. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Erstestiftung_Logo_RGB_web
logo_unuplusunu_web_2018
Sigla_Oberliht_web
307169435_147402757987633_8345726793658283617_n
sigla_UNAGE_negru-s(1)
logo desire