Ovidiu Gherasim Proca - Mitul politic al proprietatii intelectuale. De ce este atât de dăunător?
29 mai 2018, Universitatea de Arte George Enescu, Iași
“În ciuda includerii sale recente în terminologia juridică, constructul teoretic al <<proprietății intelectuale>> a devenit modul obișnuit de înțelegere al protecției drepturilor creatorilor asupra propriei creații. Totuși, analogia între dreptul de proprietate și drepturile de autor se fondează pe asumpții greu de justificat. Ea s-a dezvoltat într-un cadru ideologic particular, specific capitalismului cultural, impregnat de valori politice ce tind să exploateze, să exproprieze sau să denatureze bunurile comune în numele interesului individual suveran. Pornind de la referințe istorice și politico-economice clasice, prezentarea va expune contradicțiile inerente mitului „proprietății intelectuale” și explicarea lor politică.” (Ovidiu Gherasim-Proca)
DREPTURI, LIBERTĂȚI, PRIVILEGII
+ DREPTURI / RIGHTS (EXPOZIŢIE DE GRUP)
+ PRIVILEGII ŞI IDENTITĂŢI: DREPTURI ŞI PROPRIETATE (SEMINARE)
+ NOA TREISTER: THE POSSIBILITY OF READING
+ OVIDIU GHERASIM PROCA: MITUL POLITIC AL PROPRIETĂŢII INTELECTUALE. DE CE ESTE ATÂT DE DĂUNĂTOR?
+ PROPRIETATE / PROPERTY (EXPOZIȚIE DE GRUP)
+ JENS HAANING
Ovidiu GHERASIM-PROCA este lector, membru al Departamentul de Științe Politice, Relații Internaționale și Studii Europene (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi). Printre domeniile de interes în cercetare se regăsesc studiul ideologiilor politice, tranziţiile politice şi procesele de democratizare, antropologia politică şi studiile culturale. Co-editor al unui volum despre politica digitalizată (Guvernanța electronică. De la promisiuni teoretice la realități empirice, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, Iași, 2014), este preocupat de studiul revizuirii tehnologice a practicilor democratice și îngrijorat de confuzia intelectuală care o însoțește. Cele mai recente proiecte ale sale urmăresc să dezvolte mijloace teoretice și colaborativ-conversaționale de a înțelege tendințele curente în planul mobilizării politice („Borders, Barriers and Protest Culture. The New Politics of Social Movements in Central and Eastern Europe” – Patterns Lectures), construcția și deconstrucția discursului politic („Cadre discursive: cultură – politică” – tranzit.ro/ Iași) sau reexaminarea critică a „sferei publice burgheze” („Retracing the subject” – tranzit.ro/ Iași).